Tuesday, September 7, 2010

Geneza I


Am vizitat studioul lui Bogdan Luca la sfarsitul lui August 2010. Era o seara racoroasa; o burnita deasa se cernea deasupra cladirilor de la West Marine, unde Luca isi asezase studioul pentru creatia lui cea mai recenta: o pictura monumentala.

Studioul, un spatiu inalt si larg, luminat ‘a giorno’ de neonuri, mi s-a parut gri in intregul lui cuprins, o incapere rece si spartana, de ai carei pereti se sprijieau cinci panouri mari.

Raspandite pe podea -  bidoane de vopsea, schite, pensule, carbune, cutii, un ventilator, si intr-un colt, un singur scaun.

Pe masura ce avansam in conversatie -  un schimb rapid de replici, in care saream de la una la alta -  am inceput sa inteleg, treptat-treptat ce se intampla cu pictura. 




Cele cinci panouri la care Bodgan lucreaza, vor deveni unul in final, o panza mare de approx. 2.6 m pe 18 m, care va include, intr-o redare simbolica, evenimente cheie si figure importante din istoria peninsulei Niagara, a razboiului de la 1812, pe primul presedinte al univeristatii Brock, James Alexander Gibson, si o vedere de sus a regiunii din jurul Universitatii Brock.


Dar unde sa incepi?
Detaliile pe care Bodgan mi le dadea, cu vadita bucurie, in ceea ce mie mi se parea o viteza ametitoare, erau aproape coplesitoare. 


Eu as fi vrut mai  intai sa ma uit la panouri, sa petrec cateva clipe in proximitatea luminoasa a culorilor si langa miscarea plina de energie a unui calaret albastru si a calului sau, care se indepartau in necunoscut, in centrul unuia din panouri.



In minutele care treceau foarte repede am descoperit ca exista o armonie unitara in panouri, de la panoul cu calaretul albastru, primul pe care Luca il terminase, pana la ultimul in care  schitele erau de riguer.

Si in momentul in care eram gata sa pasesc afara din atelier, in ceea ce acum era aproape o bezna profunda aproape de lacul Ontario, o imagine mi-a rasarit in minte.
Degetele usor desfacute pe tavanul Capelei Sixtine, o pictura care reprezinta o alta geneza, dar totusi tot o geneza artistica.


No comments:

Post a Comment

Frunze de artar - Jurnal din Toronto